Saturday, March 5, 2011

S U R A T U N T U K K U P U K U P U

buah hatiku,


How are you dear?Hope is well la kat sana.Awak jangan nakal sangat kat sana.Awak itu dah la nakal tak ingat.Tak dengar kata keras kepala.Semua benda yang awak buat ikut kepala sendiri je.Tak terima pendapat orang lain dan tak boleh kena tegur.Nanti merajuk muncung panjang macam hidung pinochio.


Awak ingat tak dulu?Masa kita mula-mula jumpa.Ingat tak kat mana tempat pertama kita jumpa.Kalau melaka central tak ada dalam peta pembangunan kat melaka.Mesti kita tak pernah jumpa kat situ kan.Masa itu awak nampak macam budak sekolah sangat.Muka awak masa itu suci bersinar-sinar je, macam bidadari baru turun dari kayangan.Hati saya masa itu berbunga-bunga dalam hati ada taman.Masa itu saya mengigil nak pergi jumpa awak sebab saya rasa macam salah orang.Kalau awak nak tahu dekat empat kali saya pusing depan awak untuk pastikan awak orangnya.Tapi awak tak perasan.Lepas itu saya call awak tanya awak tunggu kat mana.Sebenarnya saya ada kat depan awak.Dah pasti itu awak baru saya kuatkan hati saya tegur awak.Awak senyum dan saya tak kelip pandang taik lalat kat atas bibir awak.


*****


Dalam hati saya ,patut pun minah ini kuat membebel tak berhenti-henti.Becok sangat.



Awak ingat tak dulu? lepas kita jumpa dekat melaka central.Kita sama-sama nak pergi lepak atas bukit A-famosa.Masa kita sama-sama jalan kaki nak pergi kat motor scooter buruk saya.Saya ada nampak satu motor honda buruk tak patut parking betul-betul sebelah motor saya.Tiba-tiba saya terfikir nak kenakan awak.Saya cakap kat awak yang saya naik motor honda yang buruk itu.Saya cakap naik la motor itu.Awak tanpa banyak cakap dan alasan terus capai topi keledar kat tangan saya hendak naik motor itu.Saya terkejut beruk sebab awak sanggup naik motor itu.Hati saya masa itu Dia je yang tahu.


 Lepas itu kita naik motor scooter buruk saya itu sama-sama.Awak peluk pinggang saya ketat gila sebab takut saya bawa moto laju tak ingat.Masa itu perut saya rasa senak sebab awak peluk.Tapi saya buat-buat cool je.Kita pusing-pusing satu bandaraya melaka bersejarah.Lepas itu,kita lepak kat a-famosa.Kita naik bukit sama-sama kat tangan penuh pegang makanan dan topi keledar.Tangan saya masa itu dah naik kejang sebab berat pegang itu semua.Tapi macam biasa saya buat-buat macho.



Bila tiba atas itu.Kita tangkap gambar sama-sama.Masa itu muka awak merah padam sebab konon-konon malu.Tapi saya peduli apa asalkan dapat tangkap gambar awak.Kalau awak nak tahu gambar-gambar itu semua saya masih simpan dan gantung kat tingkap sebelah komputer saya kat rumah.Bila ayah ibu saya nak guna komputer.Dia tanya macam-macam kat saya tentang gambar itu.Tapi saya cuma senyum je.


Awak ingat tak dulu?lepas kita dah merayap satu hari kat melaka itu sama-sama sampai penat.Saya hantar awak pergi melaka central balik sebab awak nak balik rumah awak semula.Masa bas awak dah nak sampai.Awak cium tangan saya tiba-tiba dan saya cium dahi awak.Masa itu saya rasa tenang dan bahagia sangat.


Tapi tu la kan....satu hari kita berpisah.Awak berubah jadi seorang yang lain.Saya rasa sekarang ini kalau diulangkan masa bila kita berjumpa pertama dulu.Saya suruh awak naik motor honda buruk itu.Mesti awak tak nak sebab malu.Saya ajak awak naik motor scooter saya pergi jalan-jalan mesti awak tolak sebab awak takut gelap kena panas dan basah kena hujan.Saya tangkap gambar awak ,mesti awak tutup muka sebab kamera telefon saya tak layak simpan wajah awak yang bersih gebu itu.Bila dah sampai masa nak hantar awak balik.Mesti awak tolak tangan saya dan berlalu macam itu je tinggalkan saya.


Sekarang ini awak cakap kat saya dah tiba masa awak nak cari kesempurnaan hidup awak sendiri.Awak cakap saya tak dapat bagi apa yang awak nak.Awak cakap saya macam budak kecil.Awak cakap awak takut tak boleh hormat saya sebab umur kita sebaya.Awak cakap saya baru mula belajar dan awak tak sanggup tunggu saya.Awak cakap semua apa yang awak rasa sakit tanpa pikir rasa sakit orang lain.


Kalau saya tahu awak akan jadi macam ini.Saya tak kan jadi macam budak kecil bila dengan awak.Kalau saya tahu awak jadi macam ini.Saya akan bagi semua yang saya ada untuk awak.Kalau saya tahu awak akan jadi macam ini.Saya akan jadi seorang yang panas baran dan buat kuasa beto saya untuk buat awak hormat kat saya tanpa sikit pun bagi kelonggaran kat awak.Kalau saya tahu awak jadi macam ini.Saya tak buang semua perempuan-perempuan simpanan dalam hidup saya.Kalau saya tahu awak jadi macam ini.Saya tak buat semua kerja-kerja bodoh yang saya lakukan sekarang.Kalau saya tahu awak akan jadi macam ini.Saya takkan teman awak selama tiga tahun ketika awak masih belajar sampai sekarang.


Kalau saya tahu awak akan jadi macam ini.Saya tak kan serahkan semua hati saya kat awak!


Macam-macam yang dah berlaku selama kita bersama.Saya tau awak selalu tolong dan bantu saya ketika susah.Awak sanggup datang dari jauh-jauh semata-mata nak ambil saya ataupun bagi ubat kat saya bila sakit.Saya terharu dan sedar yang saya banyak susahkan awak.Tapi awak tak pernah sedar apa yang dah saya lakukan untuk tebus sedikit demi sedikit semua itu pada awak.Awak tak prnah pikir apa yang dah awak buat kat saya.Saya telan rasa itu semua demi semua ini.


Saya nak awak tahu saya jadi macam ini selama dengan awak sampai membuatkan awak jijik untuk melihat saya adalah sebab dulu awak pernah cakap kat saya.Awak selalu rasa sedih dan menangis tak henti-henti setiap hari.Awak bagi kat saya gambar mata awak lebam sebab menangis sebab seseorang yang dah lukakan hati awak.Dari situ saya dah berjanji pada diri saya dan awak yang saya tak nak buat awak rasa semua itu lagi.Saya nak buat awak gembira dan bahagia sampaikan saya biar awak duduk lebih tinggi dari saya.


Tiba-tiba satu hari awak cakap kat saya,awak dah pernah lalui semua yang saya lalui sekarang.Awak cakap awak dulu pernah ada kat tempat saya sekarang.Awak cakap saya terlalu lemah dan mengada-ngada sebab tak mampu hadapi semua itu sedangkan awak boleh lepas semua yang saya lalui sekarang dengan selamba.


Sebenarnya awak lupa.Awak lupa macam mana awak jadi kuat dan dapat lepas semua itu dengan bahagia.Macam itu jugalah awak lupa siapa yang datang buat awak jadi kuat macam sekarang.Terima kasih sebab awak curahkan balik semua rasa sakit itu dekat saya untuk kesempurnaan hidup awak.Awak nampak kesempurnaan dan kebahagiaan yang kita rancang selama ini dekat orang lain.Awak lupa semuanya.


Pernah dengar nama irene natasya?


2 comments:

  1. bittersweet.

    haha sweet memories you had, tough man. be strong, do wht a gentleman did, you can handle it. this is your crucial moment, face it wisely, strongly, tough man. we're with you ;)

    ReplyDelete